Kerékpárral a közlekedésben
Csongrád Megyei Balesetmegelőzési Bizottság - Vad Róbert 2020.03.14.
Beköszöntött a jó
idő, ilyenkor egyre többen veszik elő kerékpárjukat.
Vad Róbert, a Csongrád Megyei Balesetmegelőzési Bizottság titkára őket látta el
jó tanácsokkal, és intett mindenkit kellő figyelemre a közlekedésben.

Az alföldön jellemző, hogy télen is aktív a kerékpáros élet. Ilyenkor a túrázás miatt megélénkül a kerékpárforgalom. Aki eddig nem használta a kerékpárt, tömegközlekedéssel, vagy gyalog járt, az fokozottan legyen óvatos, hisz ez egy teljesen másfajta közlekedési forma. Tisztában kell lenni azzal, hogy itt a közlekedők érzékenyebb és sérülékenyebb kategóriájáról van szó. A kerékpárosakat ugye nem védi kaszni, vagy bármilyen biztonságtechnikai eszköz. Egy esetleges sérülést követően, testük közvetlenül sérül. A rizikófaktor jóval nagyobb, fokozott óvatossággal kell közlekedni.
Van egy technikai
oldal is, amit el kell mondani. Mielőtt kerékpárra pattannánk, és ha több
hónapra pihenőre volt téve, célszerű átvizsgálnunk. Ha mi nem értünk hozzá,
vigyük el szakemberhez, és nézessük át a kerékpárt. A legalapvetőbb dolgokat ellenőrizzük
át, hogy működőképesek legyenek. Gondolok
a fék működésére, hogy az első és a
hátsó is megbízhatóan működjön. Fontos a kormányműnek a működése is, illetve a hajtómechanika, hogy a fogaskerekek ne legyenek rozsdásak, és a lánc se
lógjon. Ezek olyan dolgok, hogy minden egyes elindulás előtt célszerű egy
pillantást vetni rájuk. Ezen túlmenően a kerékpárt fel kell szerelni kötelező
tartozékokkal. Ezeknek külön-külön is működnie kell.
Az oldalirányú észlelhetőséget segíti, ha egy beláthatatlan kereszteződéshez érünk, a hangadó berendezés, ami a jogalkotó
megfogalmazása szerint csak csengő
lehet.
A kerékpárt elől fehér vagy kadmiumsárga
világítással kell ellátni. Egy pár éve változott a jogszabály, amely
kötelezővé teszi a prizmát is előre. A kerékpárlámpát nem feltétlen kell a
kerékpáron rögzíteni, hanem használhatunk fejlámpát is, ami akár villoghat. A hátsó világításnak pirosnak kell lennie,
a követelmények itt is ugyanazok. Fontos, hogy nem lehet a színeket
összecserélni, mert ezzel megtévesztjük a forgalom egyéb résztvevőit. Fontos
tudni, hogy hátul szintén el kell
helyezni egy piros színű prizmát, ami nem lehet háromszög alakú. Az első és
a hátsó világító berendezésnek 150 méterről észlelhetőnek kell lennie. Kötelező tartozékokhoz sorolható, ami az
oldalirányú észlelhetőséget segíti vizuálisan, legalább az első keréken
elhelyezett kettő darab borostyánsárga
prizma. Elfogadható még a gumira fújható floureszkálós festék, ami
fényhatás hatására fényvisszaverő hatást vált ki.

A kerékpáros személy felszereléséről is szeretnék néhány szót ejteni. A láthatósági mellény használatára hívnám fel a figyelmet. Ezt a mellényt lakott területen kívül kötelező használni, valamint éjszaka és korlátozott látási viszonyok között.
Néhány szót ejtsünk azokról a felszerelésekről is, amik nem kötelezőek, de javasoljuk őket.
Különböző védőfelszerelésekre gondolok itt, a bukósisakra vagy a könyök és térvédőkre.
A kerékpárosoknál melyek azok a gyakori jelenségek, melyek balesetet
okozhatnak?
Amíg bármelyik közlekedő réteg felett pálcát törnénk, le kell szögezni, ha a
kerékpáros baleseteket vizsgáljuk, akkor megkülönböztetünk
okozókat és részeseket. Az okozó jelentése egyértelmű, ő a baleset
előidézője, okozója. A részes pedig a baleset elszenvedője. Nemrég megnéztem,
hogy állnak a kerékpáros balesetek. Ha nem a saját szememmel látom, el sem
hiszem. Pontosan annyi okozó volt, mint részes.
De mik is azok a jellemző dolgok, amik a kerékpáros balesetet, mint baleseti
okként aposztrofálják?
Ide tartozik az elsőbbség meg nem adása,
tehát kerékpárral benézünk egy jobbkezes kereszteződést, vagy nem tudjuk, hogy
mit jelent az az élére állított "macisajt" tábla, amit elsőbbségadás táblának
hívunk. Sajnos többször fordult elő, hogy figyelmen kívül hagyták. Ennek van
egy erősebb változata, ahol egy STOP
felirattal hívják fel a figyelmet. Ahol ez a tábla van nem véletlenül került
kihelyezésre, hanem azért mert a kereszteződés oly módon veszélyes, hogy
annyira beláthatatlan, hogy mindenképp muszáj annyi időt nyernünk, hogy
meggyőződjünk az áthaladás elsőbbségéről, hogy le kell szálljunk. Jellemző
balesti ok még a kivilágítás hiánya.
Első, hátsó világító berendezés teljes vagy részleges hiánya, vagy nem megfelelő
működése. Vegyünk egy egyszerű példát. Nagyon kevés bizony, ha mi látjuk a
közlekedő járműveket. De fordítva is meg kell vizsgálni a dolgot. Ha minket nem
lát egy autós, vagy egy kamionos, abból már történtek tragédiák. Mindenkinek
arra hívnám fel a figyelmét, hogy azt a párszáz forintot ne sajnálja az első,
hátsó világító berendezésre kiadni, ezzel életeket menthetünk.
Továbbiakban apró dolognak tűnik, de a közlekedésben nagyon fontos szerepe van.
A libasort nem véletlen találták ki. Figyeljünk arra, hogy úton haladva egymás mögött haladjunk, és ne egymás mellett.
Mindenki
tisztában van azzal, hogy gyalogátkelőhelyen mikor van a kerékpárosnak
elsőbbsége?
A kijelölt gyalogátkelőhely maga a
nevéből adódóan is gyalogosok közlekedésére szolgál.
Tehát ha ilyen helyre érünk, le kell
szállni, és áttolni a kerékpárt. Amennyiben nincs kerékpáros felvezetés,
akkor feltétlen le kell szállnunk.
De miért is?
A körültekintő járművezető nyilván megadja az elsőbbséget a gyalogosnak.
Amennyiben meggyőződik arról, hogy semmi nem jön, nyilván áthaladhat, ha
kijelölt gyalogátkelőhelyen jár.
Nyilván az autóvezető egy gyalogos tömeg áthaladására számít. Ha a következőben
nagyobb sebességgel átmegy előtte valaki, akit ő nem láthatott, sajnos nagyon
hamar ott a baj ilyenkor.
Mindenképp higgyünk a fizikának, ismerjük ezeknek a törvényszerűségét, és
amennyiben nincs kerékpáros átvezetés, mindenképpen szállunk le a kerékpárról
és toljuk át. Ha kerékpáros átvezetés van, maradhatunk fent, azonban akkor
kelhetünk át, amennyiben megadtuk az elsőbbséget.